PROFILAKTYKA, Dzieci 0 - 4 lat
Zęby i dziąsła są chore przede wszystkim na skutek określonych bakterii. Czekają one w ciepłej, wilgotnej jamie ustnej na cukier albo pokarmy z zawartym w nich cukrem, namnażają się błyskawicznie, tworzą kleistą masę (plaque) i wydzielają kwasy i cytotoksyny, które szkodzą zębom i dziąsłom.

Wystarczy zastosować następujące zasady:
  1. karmić dziecko pożywieniem z małą ilością cukru
  2. podawać słodycze przyjazne dla zębów, czyli takie, które smakują słodko, ale nie szkodzą zębom
  3. pielęgnować zęby i dziąsła dziecka już od chwili narodzin
"A gdy wszystkie ząbki już są"

Czy są już mocne? Już przed 6. tygodniem ciąży tworzą się zęby mleczne. Wszystkie 20 koron zębów mlecznych są już w pełni rozwinięte w momencie narodzin i są ściśle stłoczone w małej szczęce. Sam duży ząb trzonowy, siekacze i kły, które wyżynają się pomiędzy 6. a 12. rokiem życia ulokowane są już przed narodzinami.
Do momentu narodzin zęby mleczne są w pełni rozwinięte, zęby stałe są już umiejscowione.
Pomiędzy 6. a 8. miesiącem życia widoczne są już pierwsze ząbki. W określonej kolejności przecinają naciągnięte dziąsło. "Zęby" czasami bolą dlatego też dziecko jest niespokojne i częściej płacze. Niekiedy pomaga kółko do gryzienia, ale jak poradzić sobie z pełnym miłości rozumowaniem matki?

Prawdziwe "choroby ząbkowania" nie istnieją,naukowcy wiedzą, że gorączka i wymioty w tym okresie czasu są raczej przypadkowe. Do momentu gdy wszystkie 20 mlecznych zębów nie przebije się ( po 10 w dolnej i górnej szczęce), a trwa to około 2 lata - każdy od pierwszego dnia potrzebuje pielęgnacji.

UWAGA: CUKIER!


Cukier zawarty jest w mleku matki i dlatego nie można go z pożywienia niemowlaków i dzieci usunąć. W zdrowych sokach owocowych pojawia się on także i jest głównym sprawcą próchnicy. Aby - przemieniony w kwasy - nie dopadł cudownych ząbków dziecka, musicie im Państwo pomóc od pierwszego dnia.
  • na początku czyścić suchą szpatułką z wacikiem
  • potem można chwycić po pierwsze własne miękkie szczoteczki do zębów
  • tak wcześnie jak to możliwe na wesoło i z humorem ćwiczyć wszystko, co się składa na mycie zębów: otworzyć usta, pokazać zęby, wymyć zęby, wypłukać
  • wykorzystać ciekawość i chęć naśladowania, wtedy mycie zębów stanie się oczywistą zabawa połączoną z przyjemnością
W 2. i 3. roku życia Państwa dziecko ma własną szczoteczkę z krótką i miękką główką i małym grubym uchwytem
  • czyszczenie następuje od "czerwonego do białego", powierzchnie żujące zewnętrzne i wewnętrzne
  • prawidłowe mycie zębów nie jest proste. Konieczna jest kontrola i mycie powtórne